Havana, fargerik og full av kontraster

Natten over Florida Stredet ga oss mye mere vind enn forventet, og for ikke å komme frem i mørket reduserte vi kraftig på seilføringen for å senke farten. Det kan virke som om den nye genoaen gir oss mer fart, og det har vi ikke lagt inn i tidsskjemaet 😊 Hemingway Marina ligger et stykke utenfor hovedstaden, og det var her vi måtte inn for å sjekkes inn i landet. Myndighetspersonene sto og ventet på oss på brygga da vi kom, og det hele var en kjapp og smertefri prosess. Så ble vi henvist plass i en stor og nesten tom marina – velkommen til Cuba.

Vi ruslet på land for å finne litt WiFi, en Cuban sandwich og en Cuba Libre. Helt grei frokost 😜

Det var lørdag og vi tenkte at hvis vi sov litt på dagen så orket vi å gå ut i byen for å finne en av de mange salsa-danseplassene. Vi praiet en sjåfør (med en 1949 Chevrolet) og ble kjørt til dans klokken 22:00. Vi var nok litt tidlige for det var ikke mye folk, men en time senere krydde det av danseglade mennesker på dansegulvet, unge og gamle. Og danse salsa det kan de!! Vi satt i flere timer og beundret utrolige dansere, og først sent på kvelden turde vi oss utpå et par danser.

Søndag var rydde og vaske-dag før vi – i samme, gamle bil – kjørte til flyplassen for å hente Rannveig. Vi fikk motorstopp på veien tilbake, men det har vi lært er sånn man må regne med her og ta med et smil 😳

Endelig er Rannveig på plass i Havana

Havana måtte utforskes, og for å komme dit kunne vi velge enten å ta lokal buss eller praie en taxi. Vi valgte (som vanlig) lokal buss, og det var (som vanlig) en selsom opplevelse. Gamle leddbusser som ALDRI hadde fått satt sine hjul på en norsk vei, ble stappet full med mennesker og raste avgårde på dårlige veier. Vi var de eneste turistene om bord, og fikk både sitteplass og samtaler med våre medreisende. En helt annen opplevelse enn den avvisende holdningen vi møtte i Guatemala. Her ønskes vi velkommen med et smil og alle er interesserte i høre hvor vi kommer fra. Bussturen tok 1 1/2 time (to busser) og kostet ca kr 2.50 pr stk. Sånn er det når vi velger å gjøre som «the locals».

Det er trangt om plassen i de gamle, skranglete bussene. Og ikke mange turister

Havanna er Cubas største by og hovedstad. Med sine 2,2 millioner innbyggere er den også Karibiens største by. Byen er en studie i fantastisk arkitektur dominert av Cubansk Barokk og Art Noveau med utrolig flotte bygninger med utsmykninger og portaler, men det aller meste er forfalt og slitent. Men de flotte bygningene, de store åpne samlingsplassene, parkområdene, marinaene og ikke minst breie avenyer, vitner om en tid der Cuba ville noe og betydde noe. Det er sørgelig å se hva et halvt århundre under Castros kommunistiske styre og USAs handels-blokade har gjort med landet.

Kontraster midt i hovedgaten

Folk er blide og glade (sier de i hvertfall), men det er også de som sier de sulter. En runde i de lokale supermarkedene inne i hovedstaden viser skremmende tomme hyller og lite utvalg.

Her er andre siden av hyllene – det har kommet inn litt varer og alt stilles ut i hyllene, gjerne bare ett lag eller to bakover men varene spres utover for at det skal se mye ut

Cuba har to valutaer, CUP som er den lokale valutaen, og CUC som er gringo-valuta. CUC er verd 25 ganger mer enn den lokale valutaen og er koblet opp mot USA Dollar. Alt overskudd generert gjennom denne valutaen sies det går rett til militæret. Det sier seg vel selv at vi betaler overpris på absolutt alt vi kjøper i gringo-valuta, og det er ikke alt vi kan få kjøpt. Egg for eksempel var ikke for oss (de sier det er for lite egg – til tross for at det løper høner løse over alt…??) og ville vi ha det måtte de lokale handle for oss. Vi hører også rykter om rasjoneringskort på en del basisvarer, uten at vi har fått det helt sikkert bekreftet. Men det som er helt sikkert er at det Cubanske folket sliter. Den nye presidenten som alle hadde et håp til har vist seg å favorisere militæret enda mer og ved det har gjort hverdagen til den vanlige cubaner enda vanskeligere. Gode eksempler på det er hotellene rundt marinaen som hadde akseptable priser og godt belegg for ett år siden. Så ble prisene tidoblet og ingen har råd til å bo der lenger. Eller Marina Hemingway, som er en stor og en gang veldig flott marina (bygd i 1957) – nå var vi fem utenlandske båter der og det sies at for bare ett år siden var det masse besøk. Men dyrere marinaleie og noen ganger (ikke for oss) dyr utsjekk pluss USAs forbud mot å reise dit, gjør at det er god plass 😐

Vi kom oss inn til Havana, men uten en god reisehåndbok var det vanskelig å vite hvor vi skulle gå og hva vi skulle se. Så vi hoppet på en sightseeing buss og kjørte rundt i byen og omegn i nesten to timer. En fin måte å gjøre seg kjent på

Fantastiske gamle amerikanske biler linet opp utenfor hotellområdet, klar for å ta turistene ut på en tur. Godt vedlikeholdte er de

Så fant vi veien ned til Calle Obispo, den lille men travle handlegaten som har en del europeiske varer og ikke minst souvenir-sjapper og restauranter/barer. Etter som kvelden nærmet seg begynte hele gaten å syde av rumba-musikk og dans og vi hadde noen fine timer med å vandre fra sted til sted og drikke Cuba Libre eller Mohito, høre på musikk og se på livet. Det ble noen dansetrinn også, selv om vi har en lang vei å gå til Cubanske rytmer. Vi ble møtt med smil og latter og en og annen vennlig person som tok seg tid til å instruere litt i dansetrinnene. «Loosen up» sa de, og det er lettere sagt enn gjort.

Daquiry på Florida, en av Hemingways favorittpuber – og Cubas mest berømte Daquiry bar

Da vi hadde fått nok av både musikk, dans, mat og drikke var det på tide å finne en måte å komme seg hjem på. Buss var ikke aktuelt så sent på natten, og ikke før var vi kommet ut av Calle Obrisco så ble vi praiet av en av de lokale. Det er helt vanlig, og en måte for de å tjene noen ekstra kroner på, å kjøre på turister. Denne gangen havnet vi i en Lada fra 1974 – med automatgir (!) og alt var helt originalt og intakt sa sjåføren. Vi ble kjørt langs havet – og var hjemme på 15 minutter: Så det viste seg at bussturen vi hadde om morgenen virkelig tok oss på sight-seeing i byens bakgater.

Mye å ta bilde av

De neste dagene holdt vi oss i nærområdet, gikk inn til den lille byen rett ved og fikk kjøpt litt tomater og pimientos og litt brød. Vi dumpet også innom en liten restaurant i sjøkanten som viste seg å ha Japansk innslag og vi fikk servert fantastisk sushi og cheviche – i Cuba!

I den lille burtikken i marinaen hadde de Havana Rom og cubansk kaffe, så vi fikk bunkret det vi hadde behov for av det også.

To gode venner 😄 har kjøpt rom og kaffe

Rett ved marinaen lå en liten by, og ett av kvartalene i denne lille, fattige byen var en hyllest til kunstneren Goudi. En person, Fuster, har brukt år på å pynte opp huset og senere kvartalet med flise-biter, og han holder fortsatt på. Han designer, og nå står folk i kø for å hjelpe til. Hele kvartalet er en turist-attraksjon og en opplevelse.

Et nytt kunstverk er under arbeid. Den siste ideen hans er å lage bilder som symboliserer alle landene i nærheten
Rannveig foran et maritimt gjerde

Det var et nytt, nordlig lavtrykk på vei inn over Cuba, og vi hadde lyst til å komme oss ned til syd-vest punktet før det traff oss. Der nede hadde vi sett oss ut et «hurricane-hole», det vil si en ankringsplass som er beskyttet for de aller fleste vindene, og der ville vi ri av dette uværet. Så er fin formiddag løste vi fortøyningene, sjekket ut av marinaen og bega oss sydover.

Biler, biler, biler – vi har en mengde bilder av gamle, flotte biler. Chevrolet, Boble, Austin Healy, Lada, Cadillac, Pontiac osv.

og stadig så vi biler som trengte litt kjærlighet…

En kommentar om “Havana, fargerik og full av kontraster

1. For noen nydelige biler. Kaia, du blir vakrere og vakrere. Flere closeups av det selende paret, og Rannveig selvsagt. Kanskje ikke det rette stede for å proviantere for oppholdet i Venezuela 😉