Dominikanske Republikk

Dominikanske republikk! For et land, for et folk og for noen opplevelser 🙂

Først må nevnes at vi halte inn to fisker de første timene ut av Antigua, en stor Barracuda på ca 6 kg og litt senere en tunfisk på 3 kg. Store barracuda, over 3 kilo, kan vi ikke spise i denne delen av Karibien pga en gift de får i seg fra korallrevene, men tunfisken ble flere nydelige måltider.

Vi kom til Bocca Chica på sydsiden av Dominikanske Republikk en fredag kveld, etter gode to døgn i havet. På land sto Oddvar, Guri, Sigri, Askild og Viljar fra den norske katamaranen Vega og tok i mot oss, en hjertelig gjensyn av gode venner vi ikke hadde sett på flere måneder. Nå skal vi seile sammen og utforske det vestlige Karibien frem til juli. Det er ikke fritt for at reiseruten var gjenstand for en del skepsis, Dominikanske Republikk, Hahiti, Cuba, Belize og Guatemala er land som tidligere har hatt litt frynsete rykte med tanke på sikkerhet, men etter grundige research kombinert med to båter i følge fant vi ut at ruta var trygg nok.

Allerede ved innseilingen til Marina La Paz skjønte vi at vi hadde kommet til et spennende land. Salsa og Maruenga rytmer strømmet fra puber, restauranter og åpne plasser, og det var masse folk ute. Vi gledet oss til å bli kjent med dette landet.

Historie
Dominikanske Republikk og Hahiti er to land som «deler» øya Hispanola, der DR har de østligste 2/3 og Hahiti den vestlige delen. Det er ikke veldig lenge siden landet var lukket for seilere, men i de senere år er vi hjertelig velkommen og forholdene legges stadig til rette for å trekke flere cruisere. Landet var bebodd av Arwraks da Christopher Colombus oppdaget denne vakre øyen, og har senere vært underlagt Spania og Frankrike. I 1844 erklærte landet sin uavhengighet og har siden da vært en uavhengig republikk.

Vi kom oss ikke på land på fredag, for før vi forlater marina-området må vi sjekkes inn av marina-kontoret, immigrasjon og tollmyndigheter. Så lørdag formiddag hadde vi en rekke hyggelige og høflige menn ombord som sjekket skuffer, skaper og papirer, og fikk med seg en bunke US dollar før de stemplet oss inn i landet. Så var vi klare for en tur til Santo Domingo med lokalbuss. Det i seg selv er en opplevelse! I Santo Domingo gikk vi av ved den gamle bydelen og ruslet nedover gaten og inn på et lite torg. Barna, som er 4, 8 og 11 år har blondt hår, og vi knapt kommet inn på det lille torget så var de tre blonde barna omringet av en sjetteklasse med lokale, mørkhudede skolebarn som alle ville ta på håret til»våre» barn, ta på oss og holde oss i hånden. Alle var strålende blide og pratet i munnen på hverandre på litt engelsk, spansk og lokal dialekt. Et utrolig artig møte med lokale barn!

GOPR662
Vi ruslet videre, fant oss litt mat og endte opp på et nytt torg nede ved havet, og slo oss ned der. Etter som det nærmet seg solnedgang strømmet det til med lokalbefolkning, og det viste seg at vi hadde funnet en av de plazaene som ble brukt som møtested på lørdagskvelden. Så vi ble sittende og se på folkemylderet som gikk på rulleskøyter, kjørte små elektriske radiobiler, spilte ball, danset, lekte med drager – alt om hverandre i et fantastisk folkevrimmel 😍.

Til slutt hadde både voksne og barn fått nok og vi praiet en sliten maxitaxi for å ta oss hjem. Denne bilen hadde aldri gått gjennom noen norsk bilkontroll!!

Neste dag var søndag og vi skulle ut på tur igjen. I dag hadde vi får guide med bil og han skulle ta oss ut til kaffeplantasjene og et vannfall der vi kunne bade. Da han dukket opp hadde han også sin kone med, de var jo søndag og hun trengte jo ikke sitte hjemme alene.
Vår sjåfør og guide var veldig god i engelsk og tok oss med på en spennende dag. Vi stoppet flere steder, og over alt fungerte han eller konen som døråpnere og brobyggere og vi ble møtt med smil og åpenhet.
Kaffeplantasjen vi skulle til viste seg å være en liten familiebedrift der alt arbeid var manuelt og på gammeldags maner. Vi ruslet rundt i skogen bak huset og fikk se alt som grodde, fulgt av husets små sjarmerende jenter. Etterpå var det smaksprøver av kaffe, frukt, honning og kakao og selvfølgelig måtte vi kjøpe de lokale varene.

Inn i bilen med hele gjengen igjen og nå var det tid for mat og drikke.

Vi kom til en restaurant der det var stappfullt av mennesker og masse, masse biler. Vi lure litt på alle disse bilene og bussene, og fikk høre at det var langhelg og fridag på mandag. Sånne helger benyttet mange seg av til å reise til vannfallet vi skulle besøke, og restauranten lå på vei inn dit. Vi fikk god mat og drikke og så var det avgårde for å bade.

Her kokte de suppen vi fikk
og her laget de kylling og ris

For en opplevelse!! Vi kjørte innover i regnskogen på en humpete jordvei og var absolutt ikke alene. Fremme ved det som tydeligvis var parkeringsplassen var det hundrevis av biler og busser og selvfølgelig også enormt med mennesker.

Vi var midt inne i skogen, og da vi fulgte de andre ned mot vannet åpenbarte det seg tre flotte vannfall som stupe ned i en stor kulp.

P1020069 Det krydde folk nede i kulpen, og vannet var brunt av all jorden som ble virvlet opp av alle menneskene.Vi hadde blitt tatt med på noe utrolig lokalt, noe vi aldri hadde funnet frem til på en hånd, og det var bare å nyte!!

Dagen var fullkommen da Kaia fikk spille Domino med tre lokale nede ved badekulpen
To lokale gutter innsmurt i leire poserte villig for fotografen

Til slutt var det på tide å vende nesen hjemover, vi hadde noen timers biltur foran oss og ville hjem før mørket. Tilbake i marinaen var det full fest på stranden ved siden av; bilene ble kjørt ned på stranden og ut kom de mest vanvittige høytalere-anlegg vi har sett. Hvordan de klarte å få strøm til å drive disse monstrene fant vi aldri ut, men det var lyd nok i de! For å toppe alt spilte de ulike bilene forskjellig musikk og forsøkte å overdøve hverandre. Vi gikk og dreiv mellom bilene til mørket falt på, så følte vi at det var best at vi trakk oss tilbake. Det var kun oss to med lys hudfarge og Kaia følte seg ikke helt bekvem etter som gutta på stranden tømte rom-flaskene.

Dagen etter var det storhandling hos Ol’e Rompe, og vi klarte å lage stor sjau når vi etter megahandling kom til kassene og ikke klarte å få bankkortene til å spille på lag….. Men det ordnet seg og vi var nå klar for å seile mot Haiti og Cuba.

Vi tok en vandring langs strandpromenaden, her er noen inntrykk.

Etter en dags seilas ankret vi opp i Baia Agila – ørnebukten – fremdeles på DR. Dette var en perle av en plass, et naturreservat som var yngleplass for skilpadder. Vi var naturligvis på land om kvelden og håpte å se en skilpadde som la egg, men syv mennesker med lykt og lyd har vel liten sjangs på å finne det. 😎

På jakt etter skilpadder som legger egg

Vi ble noen dager og nøyt badevann på over 30 grader, klart vann og fint vær, men til slutt heiste vi anker og bega oss mot Haiti og øya Ille Vache.

DCIM115GOPRO
Denne karen kom svømmende ut til oss for å selge hummer og blekksprut. Vi kjøpte hummer til overpris for vi syntes synd på han….men godt var det