8/1-2018 Tre uker i Paradis

Da er endelig turen kommet for at de to små til Kaia skal få ta over bloggen og takke for tre fantastiske uker ombord.

Agnethe og Alexander mellomlandet fire netter i New York på veien, og fikk med seg en stor dose julestemning, juleshopping og sightseeing før avreise varmere strøk. På flyplassen i NY møtte de Katrine og tok flyet sammen ned til Martinique der det ble et tårevått gjensyn med Mamma.

1. Forste frokost ombord
Første frokost om bord – legg merke til hvem som ser ut som spøkelser og hvem som er brune og fine 😜

Fort de France ble første møtet med varmen. Vi ankom sent på kvelden og gikk tilnærmet rett i seng. Neste morgen ble de av oss som var så vidt våkne, møtt av en 3-åring som kom svømmende over med svømmeringer fra nabobåten. Han skulle se på barna som hadde kommet. ..

Vi lærte raskt at dette var yngstemann fra båten Vega, en familie som Mamma og Kjell har fått god kontakt med på reisen så langt.

2. Fooste lopetur i land i Fort de France
Fordelen med jetlag er at til og med Agnethe blir med på løpetur. 5 km før frokost – en vane de greide å gjennomføre nesten hver dag hele ferien (utenom den dagen Agnethe satte fingeren i vinsjen – men vi hadde ganske høy puls før frokost allikevel når alt gikk bra….).

Etter en kort natt i Anse Mitan hvor vi nøt mulighet for klesvask, hvite strender og gode romdrinker ville vi på nye eventyr. Les Trois-Ilets skulle være et snorkleparadis så vi lettet anker. For våre norske øyne viste det seg for vår skuffelse å være bare mye bølger, grumsete vann (pga mye vind) og flere forlatte båter. Tross Alexander og Agnethes iherdige forsøk etter å finne en god snorkleplass, ble besøket kort og vi dro videre til…

3. Gode romdrinker i Anse Mitan
Første Sundowner og romdrinker i Anse Mitan.
DCIM100GOPRO
Vi lette etter gode snorkleplasser uten hell

… Anse a l’Ane hvor vi ble møtt av hvit strand med palmer på, og svarte pelikaner i vannet. Her fikk vi også tips om hvor Mamma og Alex kunne dykke, og hvor det var fint å snorkle. Flottings, vi drar!

60-det-beste-med-morgentrening-er-at-vi-kan-kjope-is-til-frokost.jpg
Det beste med morgentur er at vi kan kjøpe is til frokost.
6,1 Katrine veldig fornoyd med sin nyinkjopte badering
Katrine veldig fornøyd med sin nyinnkjøpte badering.

Til Grande Anse og skilpadder som nærmest bor rundt båten vår. Det var så mange at vi tror Alexander begynte å gi dem navn. Her skulle vi altså feire jul, med hvit sand, blått hav, masse skilpadder og 2 kompis-seilbåter av 2K. For Mamma og Katrine var det stor stas å pynte båten med glittergirlander og juletre laget av lys i masten (til Kjells fortvilelse – selv om han frivillig hjalp til).

Etter julemiddagen med Abraxas og Louanne (to norske båter) ble vi overrasket av Louanne som kom kjørende i gummibåten sin for å «gå» rundt juletreet. Vi kastet oss med, og kjørte i ring rundt båten (og julelystreet) mens vi sang «så går vi rundt om en enebærbusk» og «Du hvite, glitrende, seilbåt» – en perfekt avslutning på en flott dag!

7,1 juledykk for alexander og kaia
Juledykk for Alexander og Kaia i Grande Anse.

DCIM100GOPRO

DCIM100GOPRODCIM100GOPRO

Snorkling var også fint. Her var det veldig mye skilpadder og spennende fisker
7,9. God jul fra Grand Anse
God Jul fra oss ☃️
7 morgenlop
Morgenløp langs stranden på julaften

Kan ikke bli for lenge på en plass, vi drar til Le Marine på jakt etter bedre internett og mulighet for å vaske klær. En kort tur på land ble mye lenger enn planlagt, og med lanternelyset avslått var 2K nærmest umulig å finne. Jolla er ikke laget for 5 voksne mennesker og frustrasjonen vokste. Moder jord valgte å sende en squall (regnbyge) over oss mens vi lette etter båten, så da var vi våte også. Etter en halvtimes forvirret leting og mye meninger (or ord vi ikke skal skrive her…) i jolla fikk vi se på sjøkartet til en annen båt hvor vi var og da kunne Kjell med en gang peke på båten som lå 100m rett sør for oss.

En natt i marinan var nok og vi seilte en liten halvtime til Sainte-Anne. Ett nytt snorkleparadis med hvite strender, blått vann, og mye liv både på land og under vann. Agnethe og Alexander hadde noen flotte løpeturer på land langs mangroven og vi ble stamkunder på det lokale bakeriet (her også).

10,0 ikke alltdi fint var i Karibien
Det er ikke bare fint vær i Karibien
101-men-somregel-not-vi-av-deilige-solnedganger-her-over-ilet-baude.jpg
Men som regel nøt vi av deilige solnedganger, her utenfor Illet Baude.

Det er deilig å bo i ett flyttbart hjem og kvelden etter lettet vi anker for å flytte oss hele 15 min till Ilet Baude for å spise tacemiddag hos Vega. Tusen takk for et herlig måltid, og en koselig kveld!

Vi er som vanlig på jakt etter snorkleparadis, og drar videre til Petit Anse. Og for et snorkleparadis. Rett utenfor stranden var det om et lite akvarium med masse forskjellige fisker.

Gåtur fra jungelen rundt Petit Anse.

112-nok-et-eksempel-pc3a5-squall-regnvar-ofte-kort-og-varmt-men-nok-for-c3a5-bli-gjennomvat1.jpg
Når det regner i Kariben regner det skikkelig. Her fra en Squall (regnbøye med masse vind på nyttårsaften.
11,3 nyttarsfest
De fleste restauranter stengte på kvelden (familiene skulle hjem og feire selv) – så dett ble nyttårslunsj istedenfor. Noe som passet ypperlig for de tilreisende med jetlag.
11,4 Katrine nyttarsdrink
Katrine fornøyd med nyttårshatt og romdrink (var vi heldige blandet de 50/50 – ofte sterkere)

Etter et kort stopp i Fort de France for å sende Alexander hjemover mot kulden gikk ferden nordover til St. Pierre. Dette er en by full av historie – byen ble jevnet med jorden av et vulkanutbrudd i 1902 – og vi fikk oss en flott gåtur rundt i byen. Kvelden avrundet med en herlig middag på en skjult perle på land og avgang mot Dominica og Portsmouth rundt midnatt.

St. Pierre fra havet
Vulkanen bak byen
St. Pierre sett fra høyden

Dominica var fullt av inntrykk og opplevelser nok til å fylle en liten bok. Råder alle sammen til å lese innlegget mamma har skrevet om dette.
Vi legger med noen bilder og lar de tale for seg selv. Det var utrolig spennende å ha muligheten til å besøke et sterkt rammet land og se pågangsmotet og optimismen til de som bor der.

Kontrastene var uansett store mellom Dominica og Les Saintes (Terre-de-Haut, Guadelope). Denne lille perlen av en by ga oss mulighet til å snorkle for siste gang på ferien, gå og løpe tur i flotte omgivelser, spise enda mer god mat og fikse litt på brunfargen (mellom regnbygene så klart). Herfra var det over til Point-a-Pitre (Guadeloupe) hvor det med tungt hjerte skal tas farvel for denne gang.

Chill på dekk

Å bo så tett i så mange dager er selvfølgelig en utfordring for de fleste. Det har vært gode dager med mye latter og tulling og litt mer bråkete dager med surmuling eller krangling om ingenting og bagateller. Små saker blir store på en liten båt. Visse ombord har vært mer rastløse, noen går i kjelleren etter en formiddag uten nok mat mens andre har hatt humørsvigninger værre enn bølgene Kaia og Kjell klaget på over Atlanterhavet. Ingen nevnt, ingen glemt.

Poseringen med Kapteinen

Tre uker går overraskende fort. Vi har besøkt hvite strender, snorklet med skilpadder, blekkspruter, fargerike (og farlige, lurer Katrine?) fisker, shoppet, løpt og gått turer i land, solt oss og hatt en hel del regn. Vi er brune, har fyllt opp lageret med klemmer fra Mamma, og klare til å begynne på hverdagen i kalde nord igjen.

Takk for en fantastisk ferie!

Hilsen fra de to søte små! ❤

DCIM101GOPRO99-hilsen-oss-2.jpg99 Hilsen fra oss99 hilsen oss

5 kommentarer om “8/1-2018 Tre uker i Paradis

1. Gøy å lese alt i dag😁Morsdag her så hadde tid til å endelig kose meg med bloggen deres! For et eventyr😍Kos dere videre! Alt vel her…. Gautefall og vinterferie med Fam Sakariassen i uke 8. Calahonda med Helene i Påsken😄kjekt å ha noe å se frem til! God klem fra meg😘😘